Семінар-тренінг: «Здоров’язберігаючі заходи у гуртках Краєзнавчого центру»

6 грудня 2013 року у Краєзнавчому центрі проходив семінар-тренінг

«Здоров’язберігаючі заходи у гуртках Краєзнавчого центру»

Присутнім було запропоновано до розгляду наступні питання:

1. Вправа «Що таке здоров’я людини?»

2. Методичні поради «Використання здоров’язберігаючих  заходів на заняттях гуртків позашкільного закладу».

3. Поради дитячого педіатра Доманіцкої Валентини Андріївни щодо здоров’язберігаючих  заходів з дітьми.

4. Втілення здоров’язберігаючих  заходів на заняттях гуртків туристичного напряму. Перегляд відеосюжету з  даної теми.

5. Заключна частина. Релаксація. Спілкування в фітобарі.

         Гість семінару – лікар вищої категорії  Доманіцка Валентина Андріївна.

Семінар-тренінг пройшов у цікавій і змістовній атмосфері, де обговорювалось здоров’я  дітей у чотирьох найважливіших аспектах – фізичне, духовне, психічне, соціальне. Перегляд відеосюжету щодо втілення здоров’язберігаючих  заходів на заняттях гуртків туристичного напряму, відеоролик про зміцнення фізичного здоров’я, спілкування в фітобарі – «ізюминка» методичного заходу.

Детальніше про семінар-тренінг:

Мета: закріпити знання про здоров’я людини, здоровий спосіб життя;

повідомити про необхідність дотримуватися певних правил, щоб зберегти власне здоров’я;

розвивати творчі здібності, вміння фантазувати та використовувати підручний матеріал у корисних цілях;

виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я та вміння бачити прекрасне навколо себе.

План семінару-тренінгу

1. Вправа «Що таке здоров’я людини?»

2. Методичні поради «Використання здоров’язберігаючих  заходів на заняттях гуртків позашкільного закладу».

3. Поради дитячого педіатра  Доманіцької  Валентини Андріївни щодо здоров’язберігаючих  заходів з дітьми.

4. Втілення здоров’язберігаючих  заходів на заняттях гуртків туристичного напряму. Перегляд  відеосюжету з  даної теми.

5. Заключна частина. Релаксація. Спілкування в фітобарі.

Ведуча семінару-тренінгу Федорчук К.М., методист:

Стародавній лікар і філософ Авіцена стверджував: «Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати». За роки навчання у школі, позашкіллі діти мають здобути глибокі, різнобічні знання про здоров’я людини з різних галузей науки, що є підгрунтям для формування умінь і навичок, які допомагають людині підтримувати власне здоров’я.

Оголошую тему,  мету, план  семінару-тренінгу.

Перед початком нашого семінару-тренінгу запрошую Вас до знайомства.

Вправа «Знайомство». Учасникам необхідно назватися та розповісти про себе в незвичайній формі: за допомогою метафори, вірша. Нагадую: метафора – літературне поняття, троп, заснований на вживанні слів у переносному значенні: золоте волосся тощо.

Переходимо до  першого питання

Вправа «Що таке здоров’я людини?»

Демонструю заготовки пелюсток різнобарвної квітки. Пропоную скласти в аплікацію ці пелюстки як символ цілісності людського здоров’я.

Кожне кільце пелюстки-квітки символізує один із аспектів здоров’я – фізичне, духовне, психічне, соціальне. Об’єдную  учасників у дві групи . Пропоную групам  проаналізувати по два аспекти здоров’я, що вони передбачають, який у них взаємозв’язок. Для роботи виділяю 10 хвилин. Групи презентують напрацювання. Висновок. Отже, здоров’я  людини слід розглядати як цілісне, складові якого взаємозалежні. Якщо  відбуваються зміни в одній із складових, це позначається й на всіх інших.

Вправа «Скрепка». Роздаю учасникам  канцелярські скрепки та пропоную розігнути її. Потім відновити скрепку. Підводжу до висновку: відновити початковий вигляд скрепки неможливо. Проводжу аналогію зі здоров’ям людини. Якщо людина втрачає своє здоров’я, то навіть користуючись сучасними методами й засобами медицини, не завжди можна відновитися без будь-яких наслідків. Отже, потрібно знати, що порушене здоров’я не можливо відновити повністю, збереження здоров’я  та його профілактика завжди ефективніше, ніж лікування, навіть сучасне.

Переходимо до  другого  питання

Розглядаючи здоров’я дітей із чотирьох найважливіших аспектів ( фізичного, духовного, психічного і соціального) я хочу запропонувати вам цілу систему заходів, спрямованих на формування здоров’я.

Для зміцнення фізичного здоров’я використовують комплекси вправ, спрямовані на зміцнення і підтримку м’язів та органів дихання ( коригувальні вправи, імітаційні вправи, фізкультхвилинки, віршовані фізкультпаузи).

Демонстрація відеоролика Досвід роботи ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 (Бондарук)

Для того, щоб навчити дітей відновлювати своє психічне здоров’я використовується психогімнастика

Щоб нам разом працювати -

Треба разом повторяти:

Я уважний і серйозний,

Хоч іще малого зросту.

Зараз з силами зберусь,

Я нічого не боюсь,

Впевнений, кмітливий я,

Хочу отримати знання.

Вправа « Я- сонечко» Я – маленьке сонечко. Я прокидаюсь. умиваюсь, Розчісую свої промінчики, піднімаюсь над обрієм. Я – велика розжарена куля. Я дарую своє тепло лісам, лугам, рікам. Я лечу над Землею і дихаю вільно. Як же красиво навкруги!

Дітям частіше пропонується показувати свою посмішку, задоволення, радість, насолоду. Необхідно навчити дітей любити себе і оточуючих.

Для розвитку та зміцнення духовного здоров’я використовується ароматерапія, музикотерапія, кольорова терапія.

Ароматерапія впроваджується через гру, асоціації. Наприклад, у грі

«Доженіть подушку» діти під музику передають одне одному подушечку з ялівцем, вдихаючи її лікувальний аромат. Або пропонується дітям із зав’язаними очима знайти у чарівному мішечку потрібний предмет, де серед різних за запахом предметів обов’язково є розірвана цибулина.

Кольоротерапія – це наука, що використовує різні барви для регулювання вібрацій тіла людини на таку частоту, щоб давала їй силу, здоров’я, гармонію.

Вправи та завдання для роботи з кольорами

1. Початок  заняття гуртка  з обирання кольору настрою:

зелений – упевненість;

червоний – життєздатність, усемогутність;

рожевий – ніжність;

фіолетовий – схвильованість, тривожність;

синій – спокій;

коричневий – виснага;

чорний – байдужість;

жовтий – радість.

Керівник гуртка  звертається до дітей для того, щоб визначити їхній настрій.

2. Дітям пропонується протягом хвилини дивитись на різнокольорові картки (7Х7 см.). Дається настанова: «Придивіться до кольорів, торкніться їх пальчиком, розкладіть на парті у будь-якому порядку». Мета вправи: давати можливість учням призвичаїтись до кольорів, привчити очі до різнобарв’я.

3. »Хвилинки — кольоринки». Графічні вправи з кольоровими олівцями. Кілька хвилин діти роблять довільно малюють (лінії, кульки, сніжинки тощо). Мета вправи: поповнювати організм дитини позитивними емоціями.

4. Вправа «Уяви колір». Діти заплющують очі та уявляють заданий колір.

5. Вправа «Зафарбуй музику». Школярі слухають музику і беруть до рук картку такого самого кольору, у який вони хочуть зафарбувати цю музику.

Дітям пропонується заучування приказок, прислів’їв про здоров’я.

Вправа «Мозковий штурм».

1. Чи згодні ви, що зарядка – джерело бадьорості та здоров’я? ( Так)

2. Чи правда, що жувальна гумка зберігає здоров’я зубів? ( Ні)

3. Чи правда, що банани покращують настрій? (Так)

4. Чи правда, що морква, уповільнює процеси старіння ( Так)

5. Чи правда, що є нешкідливі наркотики (Ні)

6. Відмовитися від куріння легко (Ні)

7. Чи правда, що нестача сонячного світла викликає депресію (Так)

8. Чи правда, що споживаючи корисні продукти влітку, можна накопичити  вітамінами на цілий рік. (Ні)

9. Чи правда, що для здоров’я кісток і зубів щоденно корисно випивати дві склянки молока (так)

10. Чи правда, що дітям до 15 років не можна займатися важкою атлетикою (Так).

11. Чи правда, що дитині достатньо спати 8 годин уночі (Ні).

 

Соціальне здоров’я ?

 

Ведуча. За останні десятиліття у світовому масштабі проблема здоров’я увійшла до глобальних проблем людства.  Україна разом із незалежністю у спадок отримала загрозливий стан здоров’я нації та незадовільні та небезпечні умови, в яких це здоров’я формується. До того ж, в останні роки у зв’язку з подальшим поглибленням соціально-економічної кризи здоров’я нації стрімко знижується. Я запрошую до слова дитячого лікаря Валентину Андріївну Доманіцку, яка дасть нам певні поради щодо здоровязберігаючих заходів для дітей.

Виступ дитячого лікаря. Вправа «Перехідний мікрофон» ( запитання для Валентини Андріївни)

 

Ведуча. Увага на екран. Перегляд відеосюжету щодо втілення здоров’язберігаючих  заходів на заняттях гуртків туристичного напряму.

Елемент практичного заняття туристичного гуртка щодо здоров’язберігаючих  заходів з дітьми ( керівник Кондратюк І.М.).

Заключна частина. Релаксація. Спілкування в фітобарі

Ведуча. Хочу розповісти вам притчу. Професор розпочав заняття, піднявши склянку з водою так, щоб було видно всім студентам, а потім запитав:

-         Як ви думаєте, скільки важить ця склянка?

Студенти відповіли:

-          50 грамів, 100 грамів, 150 грамів

-         Насправді я не знаю. Мені потрібно буде її зважити, — сказав професор. – А що трапиться. якщо я потримаю цю склянку ось так кілька хвилин?

-         Нічого, — сказали студенти

-         Добре, а що відбудеться, якщо я цілу годину триматиму склянку? – запитав професор.

-         У вас заболить рука, — сказав один із студентів.

-         Ви праві, а що трапиться, якщо я простою ось так цілий день?

-         У вас заніміє рука, вас може паралізувати, доведеться їхати до лікарні, — відповіли студенти

-         Дуже добре, але чи зміниться вага склянки за цей час? – запитав професор.

-         Ні, — відповіли студенти.

-         Тоді що стане причиною болю в руці та судом

Студенти були спантеличені.

-         Опустіть склянку! – сказав один із студентів.

-         Правильно!- сказав професор.

-         Те саме стосується й проблем у житті. Поки ви думаєте про них кілька хвилин – нічого не відбувається, усе в порядку. Якщо думаєте про них довго – це перетворюється на хворобу. Думаєте ще довше – вони паралізують вас. Тоді ви не зможете нічого зробити.

Важливо думати про проблеми в житті, але набагато важливіше буде, якщо ви «відпустите їх» і робитимете це щодня перед сном. Тоді у вас не буде стресу, ви прокидатиметеся  щодня свіжим й повним сил, зможете впоратися з будь-якою проблемою і будете здоровими. Не забудьте «опустити склянку» вже сьогодні!